FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Bekvämlighetszonen

HälsaPosted by Annika 19 Feb, 2017 19:21

”Hjälp! Vad ska jag göra nu när inget händer längre? Det gick så bra i början men nu... Inget!” Ungefär så låter det ofta och ofta har det med viktminskning att göra. Ibland med konditions- eller styrketräning men inte lika ofta. De som kommit igång med att träna har (ibland) lite bättre tålamod än de som jobbar med en viktfråga där man vill se konstant resultat tills man är nöjd. Kom dock ihåg att i ALLT du företar dig, så får du ett stort utslag med positivt resultat i början när det finns mycket att jobba på. Sedan kommer du till en platå när kroppen vant sig vid det nya. För att fortsätta utvecklas behövs nya tag, nya vinklar och ingångar. Och det är då man står där och stampar i frustration. I värsta fall lägger man av för ”Det händer ju ändå inget!” Istället för att hitta de nya ingångarna, sätten att jobba vidare mot sitt mål.
Jag hittade denna beskrivning av vägen mot sitt mål. Väldigt talande! Eller vad tycker du?

Enda sättet att sparka igång processen är att ta nya tag, nya vanor och banor. Oberoende av vad man utsätter kroppen för så vänjer den sig och därför måste du ut ur din bekvämlighetszon om och om och om och ... just det om igen!

Kvinnan jag träffade och hade ett alldeles för kort samtal med var uppgiven. VAD skulle hon göra?! Trots endast två morötter till lunch (?!!) inget resultat på vågen. Inte konstigt tycker ju jag. Visst går man ner de första dagarna men sedan... Kroppen vänjer sig, går in i viloläge och förbrukar vad den får och ser till att gå på sparlåga. Får den bara två (!?!) morötter går den definitivt in och sparar både på allt den får men ser till att inte bränna lika mycket på aktiviteterna heller. Plötsligt gör du alltså samma arbete men kroppen förbrukar mindre.

Nä, sparka istället igång ordentligt, ut ur bekvämlighetszonen och se till att röra på dig så det känns. Mat äter man ordentligt, vettigt och lagom. Ät allt men inte mycket och var försiktig med socker och salt.

Glöm inte att motionera – rör på dig – öka takten – se till att SVETTAS! Igen –> rör dig utanför din bekvämlighetszon smiley

Om alla som promenerar för hälsans skull, skulle ta och klä på sig aningen mindre och öka takten istället. Ha tillräckligt lite kläder på sig så att de 1) måste öka takten för att hålla värmen och 2) inte känna obehag av att svettas eftersom man är klädd för att kunna svettas. Då, då skulle resultaten komma i både kondition och välmående. Har DU någon fundering på hur du ska ta dig vidare från din platå? Hör av dig så kanske jag kan hjälpa till.



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.