FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Överkropps utmaning

TräningPosted by Annika 25 Nov, 2015 22:49

Det var ett litet tag sedan jag gav er en utmaning, eller i alla fall ett litet förslag på övningar att ta tag i. Tror bestämt det var Fötter och fotstyrka. Dessförinnan fanns Burpee och Uppstart och... Nåväl, varför dväljas i det gamla när man kan gå vidare smiley

Emma kom med en fråga/förslag på utmaning och det var överkroppsstyrka för bland annat längdåkning. Nu finns det så många bra övningar på webben så ni vet säkert ”allt” redan så jag tänkte damma av en gammal klassiker och modernisera den lite. Ni som varit med i träningssvängen ett tag är säkert välbekanta med Kålmasken, eller så har ni förträngt/glömt den smiley

Ni vet, från armhävningsposition – upp med rumpan – ner med bröstet mot golvet/armbågar bak – upp med huvudet – armhävning – och tillbaka samma väg. Jobbigt som tusan. Visst, ta den som styrketräning också nu när ni ändå är på hugget.

Men, tillbaka till min moderniserade variant så har jag gjort en planka av den, en styv 4x7” gående planka.

Här är jag i mittensekvensen, tyvärr utan armhävning, men ni får en bild av hur.

Börja stående – böj endast i höften och sätt händerna i golvet framför fötterna - gå ut så långt du når med bibehållen inbyggd 4x7” planka i ryggen – gör en armhävning när du kommit i den positionen – fortsätt gå en bit till, långt du kan utan att svanka – nu tar du och går med fötterna närmare händerna och försöker hålla böjningen endast i höften – när fötterna är vid händerna börjar du gå framåt med händerna igen (börjar från början).

Märk ut en sträcka du ska gå, räkna hur många ”kålmaskplankor” du gör dit och försök att inom.... 2 månader (?) lyckas förlänga dina steg så du når längre. Ex om du klarade 5 st första gången kanske du nu passerar märkningen vid 4,6 st. Alltså du når längre på 5 än förr smiley

Lycka till!





  • Comments(2)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Annika 17 Mar, 2016 21:02

;-) Den här har ju ingen bäst-före datum så kör på! Bäst är ju dessa utmaningar som man kan plocka fram när andan faller på, och återuppta när man tagit sitt förnuft till fånga!

Posted by Emma palmgren 17 Mar, 2016 17:25

Oj! Erkänner att jag missat att du serverat en utmaning! Tack så mycket! Den ska jag testa, jag får börja träna i god tid inför nästa skidsäsong ;)