FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Ät dig till hälsa

MatPratPosted by Annika 17 Nov, 2013 00:08

Jag vet inte om jag egentligen törs skriva detta... nämligen att ”den största inverkan du kan göra för din hälsa inte har med träning att göra utan med mat”. Du kan nämligen påverka din hälsa mycket mer genom VAD och HUR du äter än genom att träna. Fast en kombination av de två är förstås suverän, lägg till sömn och du har den perfekta triangeln för en god hälsa, och lite inflytande av DNA förstås.

En fräsch frukt- och grönsaksdisk är höjden av lycka, speciellt om det finns något nytt och spännande att prova.

I vår underbart upplysta värld och med alla dessa träningsstofiler, förlåt träningsprofiler, är det synd att folk mår så dåligt för att de äter fel. Speciellt då det är relativt lätt att äta rätt.

Jag ska inte orera i det oändliga nu men tänk dig att du förändrar (inte gör tråkigt) något i dina matvanor lite då och då. Om du tillexempel börjar införa lite mer grönsaker kommer du automatiskt att inte äta lika mycket sött. Börjar du äta lite mer havre i olika former kommer ditt kolesterol att sjunka. Dessutom verkar ämnen i havre som en antioxidant och motverkar inflammationer i kroppen. Byter du ut delar av de vita produkterna mot fullkorn så kommer du att vara mätt längre, dessutom finns massor av vitaminer och mineraler i fullkornsprodukter.

Kvantitet är också väldigt viktigt när vi pratar om kroppsvikt och mat. Vad som är nyttigt vet vi rätt ofta men inget är nyttigt i för stora mängder. Drick 1 glas mjölk om dagen eller ät 5 brödskivor om dagen. Visst, men hur stora vore mer relevant att nämna. Jag funderar på att dra ner på mitt potatisätande och bara äta 1 potatis om dagen...

Detta med att inte äta kolhydrater är intressant. Vet du förresten att hjärnan bara kan använda glukos som bränsle och glukos får den från kolhydrater... Jisses vad bra bilen skulle gå om vi tankade den med något annat bränsle än det den är gjord för! Och i frukt och grönsaker är det rätt mycket kolhydrater förutom allt vatten smiley

För att äta rätt och rätt mängd är det bra att vara medvetet närvarande och medveten om sin kropp. Veta hur det känns när man är hungrig eller mätt, veta när sötsuget är hunger eller hungern leda eller ensamhet. Här kommer yoga in som ett bra komplement för den yoga handlar om att sammanföra kropp och tanke. Om att medvetandegöra relationen mellan vårt sinne och vår kropp. När vi är medvetna kommer vi även att bli mer medveten om VAD kroppen säger.

Man kan gå upp eller ner i vikt med i stort sett vilken kost som helst. Det beror på om man äter mer eller mindre än man gör av med. Det är därför 5:2 fungerar för då drar du ner intaget energi under en väldigt kort period och lurar inte kroppen att tro att det är svälttider som vid många andra bantningsmetoder. Fast varför köra en ”metod” över huvud taget? Kör Lagom-metoden som vi gör för allt annat i Sverige, ät lagom mycket för den energiförbrukning du har. Alltså, ta in det som du gör av med punkt slut. Ingen bantning fungerar bättre än den!

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.