FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Fina fisken

MatPratPosted by Annika 22 Mar, 2013 23:43

Ingen har väl undgått kostråden om att äta fet fisk minst tre gånger i veckan för att få i sig de nyttiga Omega-3-fettet (DHA) samt D-vitamin? Frågan är väl bara HUR? Hur ska jag göra för att få till tre måltider? Personligen är jag så lyckligt lottad så jag lagar själv både lunch och middag och har alltså 14 lagade måltidschanser under en vecka att få till 3 måltider med fisk. Låter inte så svårt när man ser det så, va? Om jag då avslöjar att det finns 21 chanser till under en vecka att äta fisk, hur svårt kan du då tycka att det är att få i sig fisk 3 gånger på 35 måltider? Eller säg 30 ifall man hoppar över några mellanmål. För det är bara att inse, under en dag bör man äta: frukost, litet mellanmål istället för fika, lunch, litet mellanmål igen istället för fika och middag.

Fiske är ju även en trevlig sysselsättning både sommar och vinter.

Behöver du ändå lite inspiration? Ät makrill på två hårdbrödskivor och ett kokt ägg till frukost två gånger i veckan. Ät sill och potatis till mellanmål en gång i veckan, japp – fler sillar än potatisar och hellre glasmästarsill än de med krämiga såser. Ät en räksallad eller sallad Nicoise till lunch och ungsbakad lax samt torskgryta till middag. Volá! Där var 5-6 måltider med fisk i veckan utan att det för den skull blev upprepningar.

Vilka fiskar och varför? Sill, torsk, kolja, makrill, lax, räkor, hummer och krabba innehåller mycket Omega 3-fetter och mineraler. D-vitamin som bland annat motverkar benskörhet och som både äldre samt växande barn bör äta finns mycket i lax och sill. För att motverka åderförfettning bör äldre människor äta mycket B12 som finns i torsk och räkor. Det sägs också att fet fisk minskar risken för Alzheimer och ger en bättre minnesfunktion så om vi får det på köpet är det ju inte så tokigt att äta nyttigt.

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.