FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Utgångspunkt

Mer om AnnikaPosted by Annika 11 Nov, 2012 18:33

Det är svårt det där med träning, om man vill göra det svårt vill säga. Tar men den enkla vägen så gäller att:

a) Träna på det du vill bli bättre på. Vill du förbättra din kondition så lägger du mesta tiden på långa distanspass. Vill du bli starkare så tränar du mer styrketräning och är det rörlighet du är ute efter så fungerar yoga, flexibilitetsträning etc bäst. Men det är förstås inte bara sortens träning som ska vara rätt även idrotten. Vill du bli bättre på att åka skidor så ska du ju åka skidor och är det fotboll som gäller så måste du träna med boll.

b) Variera insatsen. Ibland tränar du kortare men snabb distans och ibland mycket längre och lugnt, zon 1 och zon 3. Styrketränar du så kör du tungt och få rep ena gången och andra gånger lättare men fler repetitioner. Promenerar du samma sträcka på samma tid varje gång så blir du inte bättre eller förbränner mer utan kroppen ställer in sig på den nivån.

c) Utveckla dig. Ta reda på var du är så du vet var dina gränser går och du kan flytta dem lite åt gången.

Enkelt, eller hur?

Många tar livet, träningen, karriären alldeles för allvarligt. Ibland så allvarligt att inget blir gjort eftersom det känns så stort och svårt. Inte ens eliten inom något område tar den stora svåra biten i en tugga. Istället väljer de att bryta ner och se de små bitarna som man kan göra något åt. Betar sedan av dem en och en och en och…

Det var inte en lek att försöka visa att ribban borde ligga högt.

Personligen så ville jag ha lite att bita i. Jag ville ha en grundlig startpunkt så jag kunde lägga utgångsfarten utifrån verkligheten och inte ”tron”. Bokade in en tid för testning och körde både en tröskeltest och en maxpulstest. Gissa om det kändes smiley Men mycket givande att ha en utgångspunkt att sätta nivån efter och mäta sina framsteg mot.

Vilken är din utgångspunkt? Vilken utgångsfart har du? Eller är det kanske dags att ta reda på dem och sätta siktet på framtiden?

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.