FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Kroppskännedom och rörelsekedjor

TräningPosted by Annika 14 Nov, 2015 16:49

Om livet hade varit perfekt hade jag stått på golvet i helgen och instruerat ett gäng förväntansfulla gymnaster i rörelsekedjor vilka ger god kroppskännedom och förståelse för hela rörelseapparaten. Men livet är väl sällan just så man vill ha det. Eller...?!

Rörelsekedjor och kroppskännedom är viktigare än man tror, många som tränar ”kör bara” tills mjölksyran rinner ut ur öronen eller tills konditionen säger stopp. Att lära sig lyssna på kroppen och se hur den ena rörelsen hör ihop med den andra och hur en svag eller spänd muskel hindrar nästa i en rörelse är något många missar. Jag har nyss haft en pratstund med en ung tjej med funderingar kring roterad höft, stretching, styrketräning eller inte. Givetvis kom jag in på rörelseträning. Mitt lilla skötebarn smiley

Rörelseträning är inte så komplicerat som det låter, inte heller de rörelsekedjor jag gärna delar med mig av på träningspass. Rörelseträning är just som det låter – träning för att bli rörligare och rörelsekedjor är också som det låter – kedjor av rörelser. Sedan bygger man givetvis ut med mer komplexa rörelsekedjor och tar rörelseträningen till sina ytterlägen. När kroppen är redo.

Beroende på vad jag vill ha ut av mina rörelsekedjor bygger jag dem på styrka eller smidighet. När jag bygger på smidighet använder jag mig ofta av olika positioner från yogan och får ibland frågan: Är det här inte yoga? Svar NEJ! Fokus är nämligen helt olika. Den som tränar yoga kombinerar alltid rörelser till andning. Finns inte andningen kopplad till rörelsen/positionen är det inte yoga. Vanlig gympa eller dans är ju också en slags rörelsekedjor man här ligger fokus på rytmen/musiken. De rörelsekedjor jag kör i träningssammanhang har fokus på utövarens egen rytm och kapacitet och blir alltså väldigt individuella för att tillfredsställa utövarens egen utveckling så mycket som möjligt.

En förutsättning för att kunna få ut mycket av sin rörlighetsträning är att känna sin kropp och kunna kontrollera den. Känna när en muskel inte räcker längre och när det exempelvis är bäckenet man ska tilta istället för att dra i lårmuskeln för att nå längre in i rörelsen.

Vi behöver inte kunna slå knut på oss själva men lite mer kroppskontroll skadar inte smiley (här en bild från www.ashtangayoga.info)

Rörelser lär man sig alltid utifrån sina egna förutsättningar och begränsningar. Att lära känna sin kropp och hur musklerna jobbar; vad man tiltar, spänner, slappnar av i och hur man vrider sig eller tar stöd för att nå max i ett visst läge tar tid. Ger man sig inte tid kommer man troligen för eller senare att i värsta fall skada sig och i bästa fall bara stagnera i sin utveckling. Många är de elitidrottare som efter många år i utveckling sedan känner att de står och stampar och därför söker nya vägar. Ofta kommer de till insikten att det är det där lilla, rörelsemönstret, som kan göra den stora skillnaden. Om du inte kan nyttja din fulla rörelsepotential, hur ska du så kunna ta ut allt ur muskeln? Genom att lägga in rörelsekedjor i din träning kommer du snart att märka att du blir smidigare och att kroppen inte ”tar emot” när du strävar framåt.

En bra koll är vardagliga rörelsers vara eller icke vara, exempelvis om du kan stå på ett ben och ta på dig sockarna. Eller om du kan klia dig mitt mellan skulderbladen med båda händerna. Eller är det väldigt omständigt att lägga dig på rygg på golvet och kommat tillbaka upp till stående, kanske väldigt obekvämt att gå ner på golvet och sträcka dig in under soffan för att få ut något som hamnat där?

Om så, när slutade du kunna det /började känna så här? Dags att börja med rörelsekedjor för visst vill du också om nu inte bli bättre på idrott så i alla fall känna dig rörlig i ditt vardagsliv? smiley



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post256