FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Borgskalan - Ut ur "boxen"

TräningPosted by Annika 26 Apr, 2015 22:48

För att träningen ska ge det förväntade resultatet är det viktigt att man tränar på rätt nivå samt att man vilar. OCH att man kommer ur den där bekvämlighetszonen man har och förstår att det finns flera nivåer av ansträngning. Träning är nedbrytande och vila uppbyggande och utan en samverkan blir det inget resultat. Lika så är det lätt att uppnå resultat när man börjar med något och är ihärdig, men så kommer man till en tröskel och står still i utvecklingen. Då är det viktigt att byta ansträngningsnivå. Men vad är det då och hur vet man vilken ansträngningsnivå man har?

Det finns trappor av alla dess slag!

Ansträngningsnivån är personlig, alltså hur DU upplever den ansträngning du lägger ner på träningen, dessutom är den nära kopplad till din dagsform. Om du ena dagen springer 1 km på 10 minuter och det känns ”lätt” och så två dagar senare springer du precis samma pass men nu känns det ”tungt” så betyder ju inte det att den där kilometern plötsligt blivit längre eller backigare smiley Utan att din kropp idag är i annat slag än i förra gången. Vid sådana tillfällen är det viktigt att lyssna på kroppen och fundera... Är jag på väg att bli sjuk? Har jag tränat hårt ett tag och nu är sliten? Har jag ätit/sovit dåligt? Eller är det kanske blött och sugande i marken jämfört med förra gången och alltså en yttre påverkan?

Beroende på vad ditt svar blir väljer du fortsättning på träningsveckan därefter.

För dem med pulsklocka är pulsen en indikation på hur kroppen faktiskt reagerar men den upplevda känslan är också viktig att lära sig. Ibland kan ju benen (musklerna) kännas tröttare än vad pulsen (hjärtat) visar.

Borgskalan går från 6 till 20 (fråga mig inte varför) och är en vedertagen ansträngningsuppskattning men man kan givetvis göra sin egen för det är ju bara du själv som du kan jämföra känslan med. Vad jag tycker är ”lätt” och vad du tycker är ”lätt” är helt säkert inte precis samma tempo/sträcka/kupering. Skalan kan du också använda för att mäta ditt vardags tillstånd, din allmänkänsla i livet smiley

En vanlig promenad till jobbet är för mig 7 eftersom jag anser att 6 är att sitta still. 15 är när jag flåsar. Vad är vad för dig? Fundera och lär dig din egen tolkning och ta den till hjälp för att känna och erkänna dina framsteg, platåer och när du ger upp istället för att ta i. Det gäller att prova många siffror för att få en varierad träning och "komma ut ur boxen" smiley

Det gäller att lära känna din egen kropp!



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post240