FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Den där höften

TräningPosted by Annika 05 Oct, 2014 23:02

Ofta när jag går igenom olika rörelser/övningar så försöker jag börja längst ut och mjuka upp, positionera och stärka kroppen bit för bit tills vi kommer till kärnan, som ofta är höften. De flesta av oss som tränar har nämligen lite svårt för vissa rörelser/övningar eftersom vi är lite lätt... stela. Både här och där.

Visst är bålen en jätte viktig del av kroppen och påverkar mycket men höften... Denna motor som alstrar kraft både uppåt och framåt, som ser till att kroppen står rak och sträckt och som ger ett rörelseomfång när den är mjuk och följsam. Har du någon gång sett en person med stel höft ha ett bra löpsteg? Eller få kraft ner i stavarna när hon/han stakar? Trots att positionen vid cykling och skridskor nästan alltid har en aningens vinkel så är det fortfarande höften som bidrar till kraftutvecklingen.

Så, mer fokus på höften. På höftfällning och höftsträckning för styrka och explosivitet, på kamelen, duvor, dansare och krigare för rörelse och möjlighet till de två tidigare nämnda. Men... kanske måste du även börja längre ut från höften och jobba dig inåt för att komma åt ”höftpaketet” på riktigt.

Bilder från ashtangayoga.info



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post223