FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Triathlon -lärdomar

TräningPosted by Annika 30 Jun, 2014 23:10

Så, en liten tillbaka blick smiley Det var ju SKOJ! Och känns inte alls i kroppen = tog jag i?! Jo, det vet jag att jag gjorde, så gott jag kunde just då. MEN om jag nu ska lära mig något av detta och dela med mig av det så är lärdomarna som så.

1 – Ha rätt grejor – eller byt attityd. Det var för jä...t tungt att simma med fel våtdräkt. 600 meter är långt och när armarna känns tunga att lyfta är det inte skoj. Ingen idé att inbilla sig att ”det funkar nog”.

2 – Simma i öppet vatten flera gånger innan. Jag svalde massor med luft – något jag aldrig gjort i bassäng så magen kändes konstig...

3 – Packa ordentligt i en bunke, lätt att få en överblick, lätt att ta hem våta och/eller sandiga kläder.

4 - Stolarna som troligen finns i växlingszonen ska du sitta på så vilar du upp dig aningen ;-)

5– Se till att få i dig extra energi under cyklingen för där kan du äta / dricka mer utan att störa rytmen.

6– Utrustning – ett helt avsnitt i sig själv men badmössa, simglasögon, öronproppar, Triathlondräkt eller cykelbyxor + topp och så våtdräkt. Handduk att ha fötterna på medan du byter och skohorn så går det snabbare att komma i löparskorna.

7 – Doppa dig innan start, simma lite, så kroppen vänjer sig vid vattnet men se till att inte bli andfådd. Efter tävlingen värmer du ner och kör rörlighetsövningar på kvällen när stelheten börjar sätta in så du är redo nästa dag för nya utmaningar!

Det var lite om mitt och mina insikter. Har du andra så dela gärna med dig! Proffsen har givetvis fler små tips men för oss som är i början av vår testperiod är det här lite att tänka på. Och så träningen givetvis!

– Hänger du med på lite löpträning till fjälls i augusti som start kanske?



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post210