FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Gör sommarinspirationen ont?

TräningPosted by Annika 07 Jun, 2014 11:20

Sommaren har kommit med växtkraft som kan knäcka de flesta, vilket också många blir, men av träning. Känner du igen dig? Inspirationen kom, du såg sommarkjol, badstrand och bar överkropp (tänker då på er män smiley ) och satte igång att träna. Mycket och ofta. Troligen inte för att springa något lopp eller för att förbättra konditionen utan för att se snygg ut, snygg i sommarkjolen, snygg utan t-shirt. Helt enkelt så insåg du som de flesta andra av oss gör när värmen kommer och vi plockar bort några lager kläder, att kroppen där under är rätt vinterblek och blivit lite mjuk i kanterna.

”All in” som man säger på överdrivet träningsspråk. All in går vi in i träningen en vecka eller två. Tar i, är duktiga och springer några kilometer, lyfter lite extra på gymmet och springer fler gånger. Tränar flera gånger i veckan tills det börjar värka i kroppen. Troligen är det knäna, hälarna eller vaderna som tar stryk först, vristerna och ryggen/höften känns för andra eller som nummer 2. Sommaren kom med växtkraft och inspiration som gjorde att vi knäckte oss. Shit happens! Låt dig bara inte förbli knäckt!

Har du tagit i för mycket? Bara att backa och börja på rätt nivå.

Det är nu det gäller att ta nya tag, hitta nya rutiner och inse: Du måste träna för att kunna träna! Och detta gäller faktiskt i lika hög grad en elitsatsande idrottare som en soffliggare, man är bara på olika nivåer. För att du ska kunna fortsätta träna, eller träna på en högre nivå. Ta nya steg så måste du förbereda kroppen. Du måste träna kroppen så den sedan kan börja träna ”på riktigt”. Därefter kan du träna för att prestera och sedan träna för att vinna. Men de diskussionerna tar vi i ett annat inlägg.

Jag läste Johan Esks artikel i DN om Johan Olsson, ni vet han skidåkaren som vann VM 5 milen i Val di Fiemme 2013 i ensamt majestät. Där kommer det fram att efter 14 års extremt mycket träning (och då har man alltså inte tagit med hans ungdom och junior år) så har han lärt sig lyssna på kroppen och inser vikten i att stå över ett träningspass och ta en vila för att sedan gå på hårt igen. Istället för att bryta ner kroppen och vara tvungen att vila längre för att komma igång. Han har också lagt in mer tid för återhämtning och rehab-träning än tidigare.

Så tänkt till, det är väl kanske inte så konstigt om din kropp får törnar och skador om leder, senor, muskler etc. inte är tränade för att kunna träna. Starta lugnt, sedan öka – först bygger vi grunden sedan huset och finlirar med färg och fernissa gör vi sist – OM vi vill. Bygg upp en funktionell kropp som kan användas i vardagen, räcker länge och som du kan vidareutveckla åt det håll du vill.



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post205