FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Rörlighet skapar möjligheter

TräningPosted by Annika 26 May, 2014 22:52

Fascinerande – hur man vissa dagar bara känner... känner att det här går bara inte längre. Men jag VILL! Jag vill att det ska gå, jag vill att det ska kännas bättre, att jag ska bli snabbare, starkare och orka längre... och så inser jag att det inte går...

Vad är det då som ”inte går”? För visst är det alldeles för enkelt att säga att något inte går. ALLT GÅR, bara man anpassar sig efter förutsättningarna. Däremot går det kanske inte just nu men det kan gå i framtiden. Om man (läs: jag) lägger upp en plan, börjar från början och gör jobbet som krävs. Man det gäller ju att man vet vad som krävs, vet vad som är snett och hur man (”jag” igen) justerar, anpassar och bygger upp så att det går.

Jag spolar tillbaka lite.

Jag gick en utbildning i HIIT (High Intensity Intervall Training) med en suverän instruktör, den före detta landslagsmannen i stavhopp Viktor von Bothmer. Mycket av de vi gjorde, kände jag till sedan tidigare men man får ju alltid nya Aha-upplevelser när man lyssnar till instruktioner, speciellt om det är en person man aldrig träffat förr. Vi har alla olika sätt att förklara och förstå. Plötsligt hör man något som får polletten at ramla ner för en instruktion man fick för länge sedan. Nåväl, till saken. Viktor poängterade ständigt vissa kroppshållningspositioner, vad som gör att man får ut något av en övning och skaderisker. Jag som tycker jag är stark och duktig smiley kände att det fanns så mycket mer jag skulle kunna få ut av övningen – OM jag BARA kunde...

Om jag bara kunde komma lite längre in i rörelsen, om jag bara kunde vrida lite till, om jag bara kunde hoppa lite högre/längre, om jag bara... Det jag insåg med tydlighet var att jag inte alls är så mjuk och rörlig som jag trott. Och plötsligt kopplade allt, med mer rörlighet har jag möjlighet att bli spänstigare, nå längre in i rörelserna och kunna jobba i ytterlägena mer, bli starkare... OM jag bara blir rörligare... mjukare... mer flexibel... smidigare... DÅ kommer det att gå mycket lättare att springa, köra den nya staktekniken på längdskidor och jag kommer att kunna ta ut mig på det där sättet jag vill utan att känna mig som en klumpeduns. För det är just där skon klämt, är man för stel och styv blir det ingen spänst och explosivitet i rörelserna och den kraft man trots allt (stor eller liten) har kan man inte nyttja. Man är helt enkelt för stel och styv för att kunna göra rörelserna rätt.

Polletten föll ner och jag ser mina egna utvecklingsmöjligheter så väldigt mycket tydligare. Det är så mycket lättar att se hur jag kan hjälpa andra att komma vidare än hitta mina egna svaga punkter. Nu får Helena, Elvira, Jan och ni andra som jag tjatat på om rörlighetsträning och gjort träningsprogram med rörlighetsövningar till, ge igen och kontra. Tjata gärna på mig för det peppar.

Samtidigt som jag känner att jag måste börja om, börja om med rörlighetsträning och återgå till yogan som jag försummat är det roligt och utmanande att ha hittat den där biten som kändes fel. Hittat biten jag inte fattade att jag saknade... Oj vad jag längtar till nästa rörlighetspass, för ni tror väl inte jag sköt upp det till "imorgon"? Näpp, inte då!



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post204