FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Övertränad eller tekniktränad?

TräningPosted by Annika 09 Feb, 2014 23:24

Att föra träningsdagbok är en självklarhet för den som tar sin träning på allvar och vill förbättra sig. Oberoende av om det är en tävlingssatsning men gör eller ”bara” vägen mot att kunna springa 5 km. En träningsdagbok är, liksom ett träningsprogram, ett hjälpmedel för förbättring. Det finns INGEN som följer ett träningsprogram till punkt och pricka. Livet, klimatet och ödet kommer ofta emellan och gör att du måste justera din planerade träning. Där kommer sedan träningsdagboken in för utan att se vad du HAR gjort är det svårt att planera för vad du SKA göra. Varje periods träning grundar sig på föregående period och om inte hänsyn tas till vad du faktiskt gjorde är det stört omöjligt att planera en vettig fortsättning. Likaså är det med åren. Förra årets träning ligger till grund för det som planeras för detta år.

Dessutom är det roligt att titta i sina gamla träningsdagböcker och se vad man gjorde, hur det kändes och om där finns något som avslöjar varför det gick som det gick, bra – eller dåligt.

Jag bläddrade och räknade igenom några träningsdagböcker här om dagen och... OJ!? Inser att jag snart är övertränad smiley för redan nu har jag fler mil skidor den här vintern än jag någonsin haft när jag gått i mål i Vasaloppet... och ändå har jag åkt på medaljtid.

Analys = träning är överskattat, teknikträning bortglömd hos det stora flertalet.

Jag samlar på medaljer från Vasaloppet, saknas gör medaljen för löpning....

Så, är det någon som lagt en del tid, ledighet och pengar för att åka Vasaloppet och behöver lite sista minuten träning är det faktiskt teknikträning ni ska satsa på. Att åka effektivt, energiekonomiskt och med lugn i rörelserna tar dig lägre med den träning du redan har än att stressa och pressa några mil till. Det finns inget ”Du bör ha åkt X mil innan Vasaloppet” eftersom, som med allt: – DU är unik och träningen måste göras utifrån DINA förutsättningar, DIN bakgrund och DINA möjligheter. En anledning till att jag inte gillar dessa generella träningsprogram som går att köpa på nätet men som inte återkopplar till vad du gjort och hur du svarar på träningen. De kan vara en bra bas men absolut inte den största procenten av din träning. Oberoende av om det är en tävlingssatsning eller för att kunna springa 5 km.

Det finns lite tid kvar för teknikträning, hör av dig om du vill köpa någon timme med personlig teknikträning. Pris som för vanliga PT-pass enligt prislistan under "Tjänster", + resa beroende på var du bor...

  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post198