FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Frukost

MatPratPosted by Annika 17 Apr, 2013 22:54

Jag kan aldrig låta bli att läsa alla tips som dyker upp angående träning och hälsa. Ofta är det 5-minuters tips; alltså så blir du XX på bara 5 minuter! Mer om det i ett annat inlägg för nu vill jag prata om frukost för ämnet dyker upp med jämna intervaller och här gör vi ofta så fel så fel.

Vem har hittat på någon så idiotiskt dumt som att det är okey att TRÄNA på tom mage på morgonen?! Visst kan det ha en viss inverkan på en viktnedgång men då ska du vara överviktig och ha fett att bli av med, eller känna din kropp väldigt väl. Motionen du i extrema fall gör utan bränsle ska vara kortvarig och just det jag precis skrev – MOTION. Inte träning!

En måltid ska ge kroppen bränsle för aktiviteterna fram till nästa måltid. Beroende på vad du ska göra får du anpassa måltiden efter det och inte aktiviteten efter måltiden – för det går sällan.

Det är faktiskt skillnad på motion och träning och vill du TRÄNA och bli bättre på en sport har du inte råd att låta kroppen jobba på tom tank för då sliter du och bryter ner kroppen istället för att bygga upp den. Allt vad gäller träning och hälsa är individuellt och därför är det viktigt att du pratar med någon som tar hänsyn till DIN verklighet istället för att du accepterar ett tränings- eller kostprogram rakt av från cyberrymden eller en tidning. Såvida du inte kan vara riktigt ärlig med dig själv och har en del kunskap om hur kroppen fungerar förstås.

Ska du träna och bli bättre på något så ska du ge kroppen bränsle att träna på, inte tanka när kroppen redan börjat bryta ner muskler för att få energi som täcker det du just gjorde.

För den som är överviktig kan det vara idé att göra någon lättare aktivitet innan frukost FÖRUTSATT att man inte överkompenserar efteråt och äter mer än man normalt gör. Beroende på vem du är och hur din kropp är finns det olika sätt att öka förbränningen men som sagt, det är individuellt och inte många individer är den andra lik och därför ska du ha ett personligt råd.

  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post149