FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Ett leende

HälsaPosted by Annika 12 Mar, 2013 17:38

Har du tänkte på att det är lättare att lösa problem på jobbet, ta tag i de alldeles för många ideella uppdragen och städa upp hemma när du är på bra humör? Att humöret har mycket med ditt sätt att hantera vardagen är kanske i sig inget nytt men har du verkligen tänkt på vad ett leende, gott humör och ett positivt synsätt faktiskt gör för DIG?

Inte nog med att ett leende sprider glädje och gör att människor runt dig uppfattar dig som en glad och positiv person, ett leende ökar också produktionen av så kallade ”må-bra hormonerna” i din kropp vilket gör att du blir gladare. Och så är du inne i en positiv cirkel smiley

Dessutom stärks ditt immunförsvar om du är glad och optimistisk. Är du dessutom avslappnad och har en positiv livssyn stärks det än mer. Att bli avslappnad handlar mycket om att stressa mindre. Lättare sagt än gjort tänker du kanske men om du ger dig själv några dagar och gör som jag säger så får du en energiboost ;-), och kan fortsätta med det du vill med ett leende på läpparna.

Nr 1 Kläm fram ett leende när du ser dig i spegeln på morgonen, hur påtvingat det är blir. När du möter den första personen hemma och sedan på jobbet så möt dem med ett leende. Kläm bara fram ett, det tar bara 2 sekunder och så blir det lättare att le lite senare under dagen igen. Varför ska du gå omkring och se sur ut? Ett litet leende som drar fram över ansiktet gör både dig attraktivare och dina medmänniskor gladare.

Nr 2 Ta och gör något fysiskt varje dag under minst tio minuter så du blir svettig. Motion reducerar stress viken gör dig sårbar för infektioner och så ökar kroppens produktion av endorfiner när du motionerar. Genom att vara i god form får du också ett starkare immunförsvar.

En promenad i raskt tempo om snöskottningen redan är klar.

Nr 3 Sov ordentligt. Börja med att dra ner temperaturen i sovrummet, speciellt om du sover med varmt täcke. Det är inte meningen att kroppen ska vakna och vara varm och svettig så du måste duscha det första du gör. Dessutom sover du bättre i ett svalt rum (inte kallt). Dålig sömn bidrar inte bara till att bryta ner dig och ditt immunförsvar det ökar tyvärr också din vikt, blodtryck och risken för blodpropp. Tro inte att du kan sova igen veckans sömnskuld under helgen för överdriver du tiden i sängen blir resultatet detsamma som vid brist på sömn. Viktuppgång, depression, orkeslöshet och stress (över det du inte hunnit).

Jag tar varje chans jag får att sova

Nr 4 Se över vad du dricker. Sockersliskiga drycker kan du sluta med helt, lika så mjölken så vida den inte är till gröten. Till mat är det bäst med vatten, hemkokt saft, öl eller vin (i måttliga mängder förstås). Men under dagen är det viktigt att hålla vätskebalansen på rätt nivå för att slemhinnorna ska vara i form för att fånga upp virus och oskadliggöra dem. Häll inte i dig mängder av vatten och skapa inkontinensbesvär för dig själv utan bara ett glas av något törstsläckande då och då. Ett glas vatten med en pressad citron i eller några droppar äppelcidervinäger gör susen. Fyll en vacker glaskanna/flaska med 1 liter vatten och citron på morgonen och låt den stå i rumstemperatur. Drick detta under dagen mellan måltiderna så räcker det gott.

Grnöt te av jasmineblommor blev jag bjuden på av en väninna, vilket givetvis skapade ett leende.

Ge dessa 4 råd en vecka och jag törs lova att du både känner dig piggare och är på god väg att få bättre rutiner för ett hälsosammare liv på ett enkelt sätt.

  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post140