FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Ransoneringstider

MatPratPosted by Annika 05 Mar, 2013 21:09

Igår fick jag en väldigt bra fråga från en av mina adepter om att äta när man är sjuk. Hon undrade helt enkelt hur jag som varit förkyld och inte kunnat träna på en dryg vecka gör med matintaget. Svaret är på sätt och vis riktigt enkelt – Jag drar ner på intaget.

Måste dra en parallell mellan kroppen och bilen igen. En bil som inte används behöver givetvis inte tankas. Nu är ju inte kroppen stillastående bara för att man inte tränar och knappt rör på sig mer än mellan sängen och soffan utan kroppen behöver givetvis näring och energi för att hålla igång systemet men framför allt rätt sorts näring för att kunna tillfriskna.

Många som idrottar eller har tynga, fysiska arbeten kan nästan äta vad de vill under normala omständigheter utan att det märks på kroppen men så fort de går in i en viloperiod eller slutar träna så går de upp i vikt eftersom ”magen” är van vid att få en mängd mat och därför stoppar man i sig likadana portioner av gammal vana. Vem har inte märkt en förändring av kroppen under en lat semester eller ett längre avbrott i träningen?

Nyckeln är helt enkelt att vara medveten om VAD och hur MYCKET man äter samt hur aktiv man varit, alltså hur mycket bränsle som faktiskt behöver fyllas på. En annan sak som många glömmer är att KÄNNA efter. Känna efter om man ätit tillräckligt och om man sträcker sig efter påfyllning bara för att det är gott eller för att man fått för lite mat. Än en gång kommer mindfulness och yoga in, med dessa två får du en medvetenhet om din kropp vilket gör att du bättre känner av hur kroppen mår och vad den behöver.

De sämre nyheterna i sammanhanget är tyvärr att vi ofta tror att vi gör av med mer energi än vi gör. Vem har inte kört ett pass på gymmet eller gympat och tänkt att Nu har jag gjort mig förtjänt av en kanelbulle och sedan ätit två stycken för att upptäcka att det du förbrände under träningen knappt brände bort överskottet från middagen, än mindre de två kanelbullarna. Sorry, men så är det ofta så fundera över din aktivitetsnivå och ät utifrån den. Att aktivera dig utifrån ditt matintag är tyvärr omöjligt för den tiden är det inte många av oss som har ”över”...

  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post138