FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Power walk

HälsaPosted by Annika 27 Dec, 2012 11:27

Oj! Nu närmar sig nyåret och insikten om att förra årets nyårslöften inte är fullgjorda... Kanske läge att ändra strategi och inte ge något nyårslöfte som börjar gälla ”nästa” vecka. Kanske tid att börja med vad du än VILL göra NU!

Som ni säkert förstår så kommer jag osökt in på detta med träning och hälsa. Hälsa är för mig att kunna göra det jag vill utan att fysiken ska begränsa mig. Träning är mitt medel att nå dit, till att kunna göra det roliga i vardagen.

Snabba lösningar vill de flesta ha och här kommer ett till. Använd benen och GÅ! Människan är gjord för att gå och springa. Gör du det så mår kroppen tillräckligt bra för att överleva men med tanke på hur vår vardag har utvecklats så måste vi träna annat än ena foten framför den andra. Men mer om det en annan dag, åter till GÅ.

Frostig men inte kall var jag efter att tränat med snöskor i minus 25.

Att gå är den motionsform som är lättast för de flesta att göra. Ingen speciell utrustning eller anläggning krävs och du kan gå när och var du vill – om du vill. Utmaningen med att motionera genom att gå är att man ofta hamnar i sin vanliga lunk, sin vanliga runda och därför inte utmanar kroppen och alltså inte når några resultat. Varken bättre kondition eller någon viktnedgång märks och vi blir lite uppgivna. VARIATION är som alltid svaret smiley

Kanske har du stavar hemma eller rentav fått ett par i julklapp? Nästa gång du ska gå ut och gå, ta med stavarna men se till så de är nog korta för att du ska kunna föra handen förbi kroppen när du går. Alltså, sträck ut armen framför dig, vinkla staven så du sätter i den vid foten och tryck sedan med armen samtidigt som du går så att handen förs förbi kroppen och armen sträcks ut aningen bakåt. Har du inga stavar så gå med kraft och energi i armarna och tänk dig in i känslan av att använda stavar. NU ”power walkar” du och får mer träning i dina promenader och kommer att förbättra konditionen din.

Vill du utveckla power walken ett steg till? Nyttja snön som gör det lite tyngre att gå. Passa på att ta promenaden innan plogbilen varit framme, välj en skogsbilväg som inte är plogad eller gå på sidan av skidspåret.

Snöskor och stavar! Vinterns bästa träningsredskap som fungerar för både nybörjare och kalla dagar.

Redo för ännu ett steg och ett roligt sådant? Testa snöskor! Med snöskor tar du dig fram där du vill och går otroligt bra kondition på köpet. Tungt och jobbigt? Nä, inte mer än du gör det till. Vill du gå sakta eller på skoterspår är det lättare och går du i djupsnön är det jobbigare. Bäst är ändå att det är så skönt att vara ute och att det är en aktivitet som man kan göra när det är kallt ute för kroppsvärmen håller du och med en halsduk över munnen blir inandningsluften inte kall.

Starta idag och ta ett steg i taget!

  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post126