FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Träning är en upplevelse

HälsaPosted by Annika 23 Jul, 2017 22:16

Fler och fler inser att träning inte är något tråkigt man ska klämma in i schemat, jäkta till och må dåligt över för att man inte hinner med. Istället har träning blivit var mans möjlighet till umgänge, upplevelser och hälsa. Japp, precis så är det smiley

Visst, du som tränar för att prestera, som har ett tävlingsmål (mot dig själv eller andra) måste givetvis fokusera och träna grenspecifikt till stor del men alla vi andra.... Vi som inte hittat något mål, som inte gillar att tävla, som bara tränar som motion – för hälsan. Vi kan definitivt rensa i kalendern och göra många saker samtidigt.
Samla gänget och gå ut och promenera!

Boka in en skogsvandring med kompisarna och prata igenom allt det där ni inte hinner annars. Ta med partnern ut och cykla och styr kosan till ett café som det tar en timme att cykla till så får ni mycket bonustid tillsammans. Vilken naturupplevelse skulle du vilja hinna med i sommar? Fundera och fråga sedan någon i din närhet om den vill hänga på. Tränar ni på fjället? I älven? På ängen? Naturen är hälsa för kropp och själ. Och så alla bonusar då... Jag och en kompis simmar i sjön, det blir inte så mycket snack men ändå mer än man tror smiley



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post274

Tidstjuvar och energitjuvar

HälsaPosted by Annika 03 May, 2017 16:17

När jag var liten ville jag bli bibliotekarie. Det var en helt självisk önskan för jag ville sitta i det där rummet med alla de där böckerna, läsa sida upp och sida ner. Sluka bok efter bok. Första praon vi gjorde var på skolan och jag valde förstås bibblan. Under den vecka jag var där fick jag inte läsa en enda bok. Visst fick jag läsa OM en del böcker, läsa baksidor och organisera dem i rätt hylla. Men inte bläddra, fångas, läsa lite eller läsa hela boken. Valde som ni vet ett annat yrke.

Sedan kom internet. Plötsligt ”bor” jag i det där biblioteket, trots allt. Mitt kontor har hyllmeter av böcker och i datorn... smiley Japp, där i datorn finns mer att läsa och lära mig än jag någonsin kommer att hinna med. Dessutom så nära, så nära. Just där, i närheten, kommer tidstjuven in. Det gäller att skilja på tidstjuv och energitjuv. På Måbra-vandringarna jag arrangerar i Vindelfjällen varje höst(31/8-3/9 i år) är det ett givet ämne. Sortera ut, hitta möjligheter men framför allt erkänna vad som är vad. Internet är en tidstjuv för mig, Facebook en energitjuv. Alltså kan jag vända på mitt timglas och tänka ”En vändning sedan öppnar jag inte en ny sida/länk.” Måste förstås erkänna nu direkt att det ofta blir två vändningar. Facebook å andra sidan väljer jag att inte öppna alls många dagar eftersom det är en energitjuv som ofta får mig in på negativa tankar. Får mig att bli irriterad trots att jag inte kan påverka, får mig att bli frustrerad och uppretad i allmänhet. Ibland även utan att jag först märker det.

Att googla är häftigt, ibland hitta man ”fel” men kommer ändå rätt på något sätt, hittar bra sidor jag inte visste jag ville veta mer om. Som tur är har jag ett talesätt som jag försöker leva efter –ibland. ”Den som aldrig går vilse får inte se något nytt” – det gäller både stickspår på nätet, stigar i skogen och även människor jag möter – pratar jag aldrig med andra än mina vänner så får jag ju aldrig höra nya vinklar.

Häromdagen sökte jag på dieter – 5:2 men också 16:8 men kom inte håg vad den egentligen hette så jag kom in på 6:1 (vs. 24-7 smiley ) – väldigt intressant. Kräver definitivt sitt eget inlägg och det lär komma men sammanfattningsvis handla det om att lägga in ett vilodygn för att bryta vardagsmönstret. Att välja en XX-fri dag i veckan för att balansera upp de andra ständigt uppkopplade dagarna utan ro. Jag blev förstås tvungen att googla Tomas Sjödin som myntat uttrycket och låna hans bok Det är mycket man inte måste, på biblioteket. Så härliga tankar, så skönt att någon annan sätter ord på dessa tids- och energitjuvar. På alla dessa saker man gör som bara tar upp ens tid utan att egentligen ge något av substans tillbaka. Nä, mera strömavbrott i vardagen!



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post269

Utvärdera tacksamheten

HälsaPosted by Annika 26 Mar, 2017 22:23

Oftast är det de små sakerna i vardagen som gör en så otroligt glad, inspirerad, muntrar upp. Det är bara det att vi ofta glömmer bort just de lilla eftersom vi kan tycka att det är för litet för att betyda något. Hur litet är inte ett telefonsamtal egentligen? Men om som ringer är någon du inte pratat med på väldigt länge så betyder det där lilla telefonsamtalet plötsligt väldigt mycket för dig.

För någon vecka sedan fick jag att litet sms efter ett träningspass jag höll. Det var i och för sig lite längre än de vanliga 2-3 meningarna som ett sms brukar vara men ”litet” ändå. För mig var det däremot riktigt stort, budskapet fick mig nämligen att växa en hel meter. Att få bekräftat att man är uppskattad som instruktör, att få höra att man gör så deltagaren vill utmana sig och ta i lite extra, att få höra att man hjälpt någon nå ett mål betyder väldigt mycket. När någon verkligen säger högt den där komplimangen/tacket blir det ju så mycket tydligare och man blir så mycket gladare, även om man innerst inne alltid inbillar sig och tror att alla är glada och nöjda.
En espresso på trappan med älsklingen är en riktigt stor liten sak för oss.

Förgylla dagen med att göra små positiva saker för andra gör att mycket skvätter tillbaka på en själv och man blir glad för att man gjorden någon annan glad. Men ibland (typ varje dag) bör man tänka efter vad som gör en själv glad och tacksam. Fundera över vad man har i sitt liv som man är glad och tacksam över. Genom att synliggöra allt det positiva man har, blir det tydligt (som deltagaren som sa ”tack”) och man bekräftar att livet har positiva inslag. Även i en nattsvart dag finns något att vara tacksam för och som du kan se fram emot att fotstätta utveckla, njuta av eller skörda.
Jag är tacksam för att jag ändå kan använda foten till nästan allt.

Om vi aldrig utvärderar vår dag, vårt liv är det omöjligt att ta medvetna beslut om vilken riktning vi ska ta. Om vi inte tydliggör vad vi är tacksamma för ser vi inte åt vilket håll vi vill gå utan flyter bara med den grå massan. Vad är du tacksam för?

Fundera till morgonkaffet på 3 saker du är tacksam för, avsluta dagen med att tydliggör vilka saker som hänt under dagen som du är tacksam för. Eller som en fördetta kund till mig sa: ”10 minuter tacksamhet på morgonen boostar en för hela dagen!” Tack för den påminnelsen Helen! smiley
Jag är tacksam för att solen skiner där ute trots att jag sitter och jobbar här inne. Jag är tacksam för att det har varit en ordentlig vinter. Jag är tacksam för att vintern inte tagit slut än!



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post267

Bekvämlighetszonen

HälsaPosted by Annika 19 Feb, 2017 19:21

”Hjälp! Vad ska jag göra nu när inget händer längre? Det gick så bra i början men nu... Inget!” Ungefär så låter det ofta och ofta har det med viktminskning att göra. Ibland med konditions- eller styrketräning men inte lika ofta. De som kommit igång med att träna har (ibland) lite bättre tålamod än de som jobbar med en viktfråga där man vill se konstant resultat tills man är nöjd. Kom dock ihåg att i ALLT du företar dig, så får du ett stort utslag med positivt resultat i början när det finns mycket att jobba på. Sedan kommer du till en platå när kroppen vant sig vid det nya. För att fortsätta utvecklas behövs nya tag, nya vinklar och ingångar. Och det är då man står där och stampar i frustration. I värsta fall lägger man av för ”Det händer ju ändå inget!” Istället för att hitta de nya ingångarna, sätten att jobba vidare mot sitt mål.
Jag hittade denna beskrivning av vägen mot sitt mål. Väldigt talande! Eller vad tycker du?

Enda sättet att sparka igång processen är att ta nya tag, nya vanor och banor. Oberoende av vad man utsätter kroppen för så vänjer den sig och därför måste du ut ur din bekvämlighetszon om och om och om och ... just det om igen!

Kvinnan jag träffade och hade ett alldeles för kort samtal med var uppgiven. VAD skulle hon göra?! Trots endast två morötter till lunch (?!!) inget resultat på vågen. Inte konstigt tycker ju jag. Visst går man ner de första dagarna men sedan... Kroppen vänjer sig, går in i viloläge och förbrukar vad den får och ser till att gå på sparlåga. Får den bara två (!?!) morötter går den definitivt in och sparar både på allt den får men ser till att inte bränna lika mycket på aktiviteterna heller. Plötsligt gör du alltså samma arbete men kroppen förbrukar mindre.

Nä, sparka istället igång ordentligt, ut ur bekvämlighetszonen och se till att röra på dig så det känns. Mat äter man ordentligt, vettigt och lagom. Ät allt men inte mycket och var försiktig med socker och salt.

Glöm inte att motionera – rör på dig – öka takten – se till att SVETTAS! Igen –> rör dig utanför din bekvämlighetszon smiley

Om alla som promenerar för hälsans skull, skulle ta och klä på sig aningen mindre och öka takten istället. Ha tillräckligt lite kläder på sig så att de 1) måste öka takten för att hålla värmen och 2) inte känna obehag av att svettas eftersom man är klädd för att kunna svettas. Då, då skulle resultaten komma i både kondition och välmående. Har DU någon fundering på hur du ska ta dig vidare från din platå? Hör av dig så kanske jag kan hjälpa till.



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post266

ZUMBA

HälsaPosted by Annika 09 Feb, 2017 21:49
Träning ska vara roligt, medryckande och inspirera till fortsatt rörelse.
Jag erkänner villigt att själv trivs jag bäst i min egen lilla värld när jag tränar, jag och mina tankar ute i naturen. MEN ibland är det så otroligt skoj att vara i en stor grupp med musik som pumpar ut ur högtalarna och bara drar igång mig. Får mig att ge järnet och håller fart på kroppen fastän huvudet säger "lugna ner dig!"

På SÖNDAG den 26/2 har jag bjudit hit ZUMBA-instruktören Amanda Matti för att hålla två sköna ZUMBA-pass. Först blir det "vanlig" ZUMBA i en timme, sedan 1 timme med Strong by ZUMBA som är ett tuffare pass och mer tränings betonat.

150:- för båda passen, 100:- för ett!
DU som ser denna annons får ett X-tra erbjudande att komma för 100:- totalt OM du anmäler dig och betalar före den 15/2!
Skicka ett mail till mig på halsa@friskasteg.se så får du ett Swish nr att betala in på.

NÄR: SÖNDAG 26/2 kl: 14:00-15:00 + 15:30-16:30
VAR: HARADS SPORTHALL
VARFÖR: För din egen skull och för att det är kul träning!
ANMÄLAN: för X-tra erbjudandet innan den 15/2 annars är det bara att komma och betala fullt pris vid dörren.

/Välkomna till en svettig, kul, givande ZUMBA!





  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post265

Vanans ovana

HälsaPosted by Annika 29 Sep, 2015 21:24

Det mesta av allt vi gör, gör vi av gammal vana. Av gammal vana tar vi samma väg till affären eller tömmer diskmaskinen på samma sätt. Tränar av gammal vana i samma fart och samma ansträngningsnivå som vi är vana vid - får samma resultat vi är vana vid.

Fundera på en annan vana, hur du går till väga när du klär på dig. smileySitter du? Står du? Kan du fortfarande ta på dig sockorna stående – eller när slutade du kunna det? När en rörelse du brukade kunna utföra på ett sätt "plötsligt" blir svår och du måste justera ditt rörelsemönster för att få rörelsen att fungera, DÅ borde du börja fundera över VARFÖR.

Varför kan du inte längre göra det där? På samma gamla sätt? Vad har hänt dig/kroppen/omgivningen/...?

Jag och Håkan tillbringar många nätter i tält under alla de friluftsreportage vi gör på ett år. På skoj brukar vi säga att det är vårt sätt att se om vi blir stelare, otympligare eller mer orörliga. För så länge vi utan större problem kan komma in i och ut ur tälten, vända oss fram och tillbaka, sitta med utsträckta ben och äta maten så håller vi en bra nivå på rörligheten. Har du förresten provat om du kan sitta på golvet med utsträckta ben? Klarar du 10 min?

Ett bra antal minusgrader i Kaskasavagge men rykande varm mat och go' sovsäck!

Om du inte blir observant på dina vanor så är det svårt att ändra på dem, eller föra in nya vanor. (o)Vanor är som ett glas – du måste veta hur fullt det är för att du ska kunna fylla på det med mer innehåll. Är det redan fullt får du fundera på om det är det innehållet du vill dricka upp eller om du ska byta ut allt eller bara lite...





  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post254

Familjeäventyr

HälsaPosted by Annika 01 Aug, 2015 22:13

Ibland blir jag både glad och skrämd på samma gång. Speciellt när det kommer en fråga om att ”träna” barn. Eller i rättvisans namn så var det en fråga om att aktivera, uppmuntra ett barn. Först blir jag förstås glad och stolt över att föräldrarna frågar mig, sedan börjar jag fundera på vad som är problemet – egentligen.

Barn borde väl ha hur mycket spring som helst i kroppen... eller?

Dessa två killar har hur mycket spring i benen som helst och följde med på en fjällvandring.

Och föräldrarna?! Visst gör väl föräldrar någon aktivitet med barnen, går på utflykter eller till lekparker eller... inte?

Det enklaste sättet att aktivera barn är ju att faktiskt umgås med dem, göra någon fysiskt tillsammans. Göra utflykter i skog och mark med sina barn, fara och fiska eller bara gå en omväg till en fin plats att där man kan grilla och äta lunch/middag istället för hemma i köket. På så sätt får men dessutom gemensamma upplevelser och minnen, har naturliga diskussioner hemma inför och efter. Dessutom är det så lätt att både prata och vara tyst när man rör på sig i naturen.

Mat smakar ju som bekant alltid gott utomhus och när man gjort sig förtjänt av den

Mitt förslag till den här föräldern var att först och främst prata och försöka komma på vad barnet faktiskt vill göra för idrottsaktivitet och som nummer två att strunta i allt vad träning heter och hitta på äventyr i stället. Äventyr tillsammans med hela familjen eller ibland bara den ena föräldern när pusslet inte funkar. Förra gången jag gav rådet om ”Äventyr som träning” var det en mamma som jag coachade och som behövde långa pass men inte ville prioritera bort tid med barnen (en eloge till henne tycker jag). Eftersom barnen var så pass stora och själva idrottade blev hennes långpass just ”Äventyr”. Hon skulle tillsammans med resten av familjen ge sig ut på en upptäcktsfärd och hon skulle bära en liten packning som extra vikt/träning. Det kunde vara upptäcktsfärder till ett naturreservat, till en fin fors eller badstrand eller bara ”gå omkring i skogen”.

Vem får inte en massa frågor och funderingar när man hittar en bävers arbetsplats?

Detta är en suverän aktivitet för både partners som inte ”hinner” med varandra, för förälder - barn som egen tid och även för syskon eller kompisar. En upptäcktstur, en liten äventyrstur även om den bara är i närområdet ger så mycket mer än motion. Den ger gemenskap, gemensamma minnen och tid att prata och påminnas efteråt.

När du ändå är i skogen så ta dig tid, se det lilla

Just att det finns så mycket runt hörnet att uppleva gjorde att jag och Håkan gjorde en artikelserie till Friluftsfrämjandets medlemstidning Friluftsliv förra året med temat ”äventyr runt hörnet”. Riktigt skoj och något jag vill rekommendera alla er som behöver både motion och kvalitetstid med någon – Ge er ut på ett äventyr!



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post249

Pusta ut

HälsaPosted by Annika 19 Jul, 2015 21:52

Sommar och sol. Långa lata dagar och perfekt för att komma igång med nya vanor och rutiner. Men ack så fel.

Har du hittat balansen i sommar?

Det är nog många med mig som inför sommaren inbillar oss att ”Nu, nu ska jag ta tag i det där och komma in i bra vanor.” Men när sommaren, eller i alla fall semestern är slut så har man inte kommit mycket närmare de goda vanorna. Inte så konstigt för hur ska man kunna skapa nya vanor när inga vanor finns? För handen på hjärtat, hur många av er har samma vanor på semestern som annars? Många är ju inte ens på samma ställe som vanligt!

Sol, värme och lata dagar.

Den här sommaren har än så länge inte bjudit på mycket till sol här hos mig. Värme har det inte heller varit så snön ligger tjockare än vanligt på fjället där vi hade tänkt ta oss fram. Lata dagar har det absolut inte varit för sommaren är liksom högsäsong. En bunt friluftsreportage ska genomföras, några personporträtt till det och så lite guider av olika slag. Träningsprogram skrivas och evenemang planeras. Av någon underlig anledning verkar många tro att de ska kunna förändra sina liv under sommaren ”då är man ju ledig” som de säger smiley

Under en vandring som inte heller blev som den skulle eftersom snö låg tjock satte jag mig ner och funderade. I och för sig funderade jag hela tiden jag vandrade för jag tänker liksom bäst när jag går – meditation i rörelse – men vad jag så sakteliga insåg är att det inte är någon idé att bygga grunden för sina drömmar under semestern för de blir bara... luftslott.

En paus på fjället för att låta verkligheten sjunka in smiley

Bättre då att drömma och sedan sätta tänderna i verkligheten när den faktiskt kommer, när man är hemma igen och det finns vanor som går att jobba med. Det är då, när skymningen börjar sänka sig igen som det finns något att jobba med. Det är när vardagen är verklig det går att börja göra förändringar och bygga grunden för de drömmar man drömt under sommarsolen. Känner du för att låta tankarna vandra och hitta balans och lugn så följ med på Må bra-vandringen i augusti. Lovar att det där och då finns energi för att starta bygget av dina drömmar.



  • Comments(2)//www.friskasteg.se/#post248

Hinderbana

HälsaPosted by Annika 28 May, 2015 22:49

Vi var på helt rätt ställe utan att veta om för några veckor sedan men tyvärr på annat uppdrag så någon hinderbane-tävling fick jag inte se, dock några hinder. Toughest ICE smileysmileySkulle ha varit riktigt intressant att se från sidan av. Se deltagarna ge sig i kast med hinder i ett klimat jag är van vid men hur är det att klara hindren?

Visst, man kan välja att väja/ge upp och få strafftid istället men... En hinderbana är ju till för att man bara ska ÖVER hindren. Utmana sig själv och klara av något som är i vägen på det raka, enkla spåret rakt fram. En hinderbana är en rätt så bra symbol att ta med i vardagen. För visst har vi alla en hinderbana av ett eller annat slag att ta oss igenom varje dag. Det är bara en fråga om hindrena är något vi ser fram emot att ta oss an, ta oss över och förbi. Eller om hindren är något vi gruvar oss för, bävar inför och mår dåligt av att se.

Vilka är dina vardagshinder? Fundera över din hinderbana och vilka strategier du behöver träna på för att ta dig över dina hinder. Föreställ dig den dag då du tar dig från start till mål och bara flyger över hindrena utan att de lämnar skrapsår och blåmärken. Hinderbanan kommer du aldrig ifrån men du kan välja hur du ser på den och hur du förbereder dig för den.



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post244

Stillastittande - värsta grejen

HälsaPosted by Annika 28 Mar, 2015 21:50

Mer hälsostress... det är lätt att bli stressad över alla nya rön som kommer om hälsa och välmående men innan du stressar upp dig så fundera på varför du blir stressad. Är det så att du faktiskt behöver förbättra din vardag för att må bättre och få bättre hälsa eller lever du redan sunt och gott? Så gott att du kan skumma igenom detta inlägg och tänkta att ”Precis! Så gör jag ju redan.”

Ett av de senare rönen som spär på hälsostressen är detta med stillasittande. Vet du att det är värre att sitta i timmar och sedan ”idiot-träna” en timme eller två än att röra på sig kontinuerligt men aldrig ”träna”? Alltså, långvarigt stillasittande varje dag innebär en större risk för de flesta av våra folksjukdomar oberoende av övrig fysisk aktivitet. En stor studie på över 200 000 personer i Australien visade att de som satt i mer än 11 timmar per dygn löpte 40% större risk att dö i förtid jämfört med dem som satt ca en tredjedel av den tiden.

Ett lätt botemedel är förstås att röra på sig, eller i alla fall resa på sig för det räcker med korta bensträckare här och där så få inte panik. Ha inte allt så välplanerat bara smiley Se till så du måste gå till skrivaren, ta gärna en extra sväng till tvättstugan för att se om tvätten är klar istället för att vänta en halvtimme och vara säker. Parkera längst bort på parkeringen så du måste gå tio meter extra. Ställ dig upp när du pratar i telefon istället för att sitta vid skrivbordet. Även om du inte har ett höj- och sänkbart skrivbord kan du stå upp när du öppnar och läser din e-post, sitt när du skriver svar. Varför ringa/maila till en kollega i rummet bredvid? Gå dit och prata ansikte mot ansikte. Stå och ta en kaffe med vännerna/kollegor istället för att sitta ner och när ni har något att diskutera ta en promenad. Om jag fick införa EN sak i arbetslivet skulle det vara att ha promenad-möten. Att under en promenad diskutera det som ska diskuteras för i rörelse flyter både tankar och idéer friare än nedsjunkna i en stol. Dessutom får alla en liten endorfinkick som ger mer energi även efter mötet. Så, stirra dig inte blind på om du hinner träna eller inte utan se till att du i alla fall slutar sitta still för länge!



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post235
Next »