FriskaSteg start

FriskaSteg start

Hälsa, Välmående & Glädje

Hälsa, att vara hälsosam & må bra, ska det vara vardagslyx?

Jag brinner för välmående, något som för mig innebär friluftsliv, motion och träning. En annan sak jag verkligen gillar att göra är att inspirera andra till att utvecklas och prestera mera. Hjälpa dem att ta nya friska steg mot ett gott liv enligt deras förutsättningar. Här i bloggen hoppas jag du hittar en drös inspiration för att utveckla dina egna förutsättningar.

Hör gärna av dig i något av inläggen eller skicka ett mail till: annika@friskasteg.se

Fjällvandring - Stugtur

På gångPosted by Annika 20 May, 2019 20:14
Så är då allt reserverat och beställt för att göra vår fjällvandring så behaglig som möjligt. På den här vandringen vandrar vi lite längre än på Måbra-vandringen, fokus ligger mer på att få uppleva fjällen, lära sig vad man behöver och inte behöver, hur STFstugorna fungerar och vad man kan tänka på och hur man kan trolla med den proviant som finns att köpa.


Vi tar pauser; stannar och njuter. Sträcker ut trötta muskler och kanske tar en liten lunchlur på en varm fjällsida. Det är ju ingen brådska fram till stugan eftersom vandringen är målet.

Läs mer om programmet här nedan. MEN tänk på att det inte är spikat utan väder och vind, möjligheter och utmaningar gör att vi kan komma att ändra färdväg. Precis som på en helt vanlig fjällvandring smiley



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post281

Primörer

MatPratPosted by Annika 19 May, 2019 18:14

Sommar, sommar, sommar!

Fast inte riktigt än, även om det känns så och ser så ut på termometern. Jag har en hel del primörer kvar att plocka. Smmargyllen har jag fått ihop till en sallad men jag vill ha mer! Och nässlorna har jag inte hunnit med ordentligt. De ska bli till pesto för att ta med på fjällturer, ha i bröd, göra stuvning av och lite till. Skörd nr 2 av nässlorna för bli något helt annat. Eller ovanstående om jag inte hunnit med. Björkbladsknopparna har jag hunnit med i år, de brukar jag inte hinna smiley

Och så har jag haft tid att bara vara. Bara sitta ner i solen och fundera. Hoppas du också hinner ta det lugnt. Prioritera att ta det lugnt för annars blir det inte av.



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post280

Måbra - vandring

På gångPosted by Annika 09 May, 2019 21:56
Då är det dags att både boka upp dig själv i kalender och att intresseanmäla dig till årets Måbra-vandring!



Vi prickar in höstfärgerna i år. Ger oss iväg in i Vindelfjällens Naturreservat den 12 september och förhoppningsvis är det inte bara dvärgbjörkarna och myrarna som är målade i höstens alla färger utan även alla de fjällbjörkar som vi passerar på vägen upp till kalfjället.

Programmet hittar du här:



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post279

Prioriteringar

HälsaPosted by Annika 09 May, 2019 21:50

Har du någon gång känt för att stänga ner allt? Att ta semester från vardagen, jobbet och alla dina åtaganden? Både de roliga självvalda och de där du gör bara för att det förväntas av dig.

Egentligen vet jag inte om någon saknat mina inlägg här på sidan. Om någon varit här och sökt inspiration eller bara funderat på om något spännande är på gång. Eller är de flesta så inställda på Facebook så det är där alla kikar in? OM så är fallet så har ni ju i alla fall fått något litet livstecken från mig. Har ni dessutom Instagram och följer FriskaSteg där så har ni fått några fler livstecken.

Det här året (eller redan förra?) har jag prioriterat MIG SJÄLV. Det började byggas på lite pö om pö och tillslut kände jag bara att ”Nä, jag tar hand om mig själv och resten får komma när det finns energi. De som behöver mig kommer att höra av sig.” och så blev det smiley

Det är lustigt för jag vet precis hur allt började, rätt fånigt faktiskt. Det började med att en… bekant (För vi hann nog inte bli vänner) pratade om sin besvikelse över vänner som sviker och någonstans där kände jag att det var mig hon menade. Att det var jag som svikit. Hon sa det inte rakt ut så kanske menade hon inte mig.

Fel nr 1 av mig, att ta på mig en känsla som hon kanske inte riktade till mig. Eftersom jag nu kände som jag gjorde och inte förstod varför så blev jag frustrerad och tänkte skriva ett långt och insiktsfullt inlägg om att vara SVIKEN, BESVIKEN, FÖRBISEDD. Men eftersom jag även kände att en annan person, rätt så nära, nyttjade sin position på ett sätt som hon tidigare visat förakt för när andra gjort det samma så späddes det på. Med AVUNDSJUKA. Att hon dessutom kommit in på min planhalva och nu kunde göra saker som inte jag kunde fastän jag varit här så mycket längre. Jo, mer frustration som jag inte uttryckte utan behöll inom mig. Tänkte skriva om det också.

Fel nr 2. Varför ta till mig sådant som jag ändå inte kunde tänka mig att göra? Släpp det!

Alla dessa ”tänkte skriva” utan att jag kände varken skrivarlust eller att jag hade känslan helt klar med BESVIKELSE, AVUNDSJUKA, FÖRBISEDD gjorde inte saken bättre utan jag fick bara krupp av att inte kunna. Fast jag tror att jag inte riktigt ville…

Men något fel kan lätt bli rätt – och rätt är så mycket större än att tänka fel! I alla fall om man väljer att se det så. Så, NU är jag tillbaka smiley. Har hunnit med att prioritera in en bok så om ca 5 veckor kommer min fjärde bok ut. Japp, den handlar om vandring den också.



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post278

Dags för årets Må bra-vandring

Turer som gåttPosted by Annika 09 Jun, 2018 20:28

Och att må bra är just vad jag och alla deltagarna brukar göra, med råge. Bara att börja planera för Må bra-vandringen gör att jag får en lyckokänsla och börjar må ännu bättre.
Att ha ett mål där jag vet att jag kommer att trivas, även om det skulle regna varje dag (vilket det ännu aldrig gjort) får mig att gå igång.

Jag hoppas att även du känner att Må bra-vandringen är något som kan få dig att slappna av, stressa ner, samla energi och få en lyckokänsla i kroppen. För just det ger Må bra-vandringen mig och det vill jag också ge dig.

Hör av dig med frågor och diskutera på FriskaStegs facebooksida så får fler svar på sina eventuella funderingar.

Programmet och inbjudan är raderade eftersom vandringen har varit. Välkommen till nästa!





  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post277

Nygamla tankar och tankebanor

Att varaPosted by Annika 09 Jun, 2018 19:51

Idag gör jag definitivt inte som jag alltid gjort (och får samma resultat som jag alltid fått).

Jag går inte åt det vanliga hållet, kör inte det vanliga passet med mina (o)vanliga deltagare och jag tänker inte mina vanliga tankar. Idag är allt totalt annorlunda och jag lovar att jag kommer att ha så mycket nytt i huvudet när dagen är slut att morgondagen kommer att vara helt underbar av bara farten.

Hoppas även DU gör något du inte alls brukar göra... Kanske pratar du med personer du inte brukar prata med, kanske tar du en annan väg till/från jobbet än du brukar och kanske testar du ett helt annat träningspass än du brukar.

För som jag började inlägget – om du gör som du alltid gjort får du samma resultat som du alltid fått. Och var är utvecklingen med det?! Även om vi gillar där vi är så vill vi väl oftast utvecklas, om än bara en aning? Att utvecklas betyder inte automatiskt att vi ska bli något annat utan att vi ska bli en ”bättre” version av det fina vi redan är. Om vi alltid kör samma träning med samma motstånd så blir vi varken snabbare, starkare, rörligare eller får bättre kondis. Om vi alltid tänker i samma banor så skapar vi inte något nytt. Får inte nya infallsvinklar och om vi inte lär känna nya personer får vi inte ta del av nya åsikter och erfarenheter.

Jag vill fortsätta att utvecklas – vill du? Vilken liten ”nyhet” ska DU prova idag?



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post276

Motionsvandring

Turer som gåttPosted by Annika 20 Aug, 2017 21:52
Under senare delen av sommaren har vi här i Harads motionsvandrat ett antal gånger. Kanske har du sett evenemanget på Facebooksidan, kanske inte. Varje gång har jag haft privilegiet att få prata med en ny person som, kanske inte är okänd för mig men inte någon jag känner desto mer. Vissa i gruppen har varit konstanta, andra har kommit och gått. Varje gång har varit en ny upplevelse och jag måste säga att så givande samtal och trevligt umgänge är en enorm energipåfyllning.
Att ta med andra personer längs nya stigar, både fysiskt och mentalt, lockar mig. Att få visa, inspirera och motivera till nya upptäckter och samtidigt få ta del av det som den andra ser och upplever ger mig energi. TACK för att ni följer med!

Det hinner nog bli några fler motionsvandringar innan snön lägger sig. Fast, man kan ju ta snöskor... Ta med din vän och ge er ut på lite "Walk and talk". Man tänker nämligen väldigt bra samtidigt som man går och så får man tid att tänka efter innan man svara också, något som inte alltid händer vid ett fikabord. smiley



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post275

Träning är en upplevelse

HälsaPosted by Annika 23 Jul, 2017 22:16

Fler och fler inser att träning inte är något tråkigt man ska klämma in i schemat, jäkta till och må dåligt över för att man inte hinner med. Istället har träning blivit var mans möjlighet till umgänge, upplevelser och hälsa. Japp, precis så är det smiley

Visst, du som tränar för att prestera, som har ett tävlingsmål (mot dig själv eller andra) måste givetvis fokusera och träna grenspecifikt till stor del men alla vi andra.... Vi som inte hittat något mål, som inte gillar att tävla, som bara tränar som motion – för hälsan. Vi kan definitivt rensa i kalendern och göra många saker samtidigt.
Samla gänget och gå ut och promenera!

Boka in en skogsvandring med kompisarna och prata igenom allt det där ni inte hinner annars. Ta med partnern ut och cykla och styr kosan till ett café som det tar en timme att cykla till så får ni mycket bonustid tillsammans. Vilken naturupplevelse skulle du vilja hinna med i sommar? Fundera och fråga sedan någon i din närhet om den vill hänga på. Tränar ni på fjället? I älven? På ängen? Naturen är hälsa för kropp och själ. Och så alla bonusar då... Jag och en kompis simmar i sjön, det blir inte så mycket snack men ändå mer än man tror smiley



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post274

Står du stadigt?

TräningPosted by Annika 23 Jul, 2017 22:07

Har du tänkt på hur stor del av dagen du använder dina fötter? Visserligen kommer larmrapport efter larmrapport om att vi sitter för mycket men däremellan, och under tiden också beroende på vad du har på fötterna förstås.

Har du tittat på dina fötter nyligen?

Vi tränar kroppen; starkare, uthålligare, snabbare och smidigare ska vi hela tiden bli. Men hur många kommer ihåg att ta hand om det som håller oss uppe? Och just nu tänker jag inte på ryggraden utan grunden, fötterna.

Vi ska stå på dem i 90 år, förhoppningsvis. Okey då, minus det där första året då vi kröp ;-) Men du förstår min poäng?

Balansboll är bra för mer än fötterna/vristerna. Den stärker varje led från fot till huvud, dessutom blir ju balansen suverän. Kan du skriva ditt namn i luften och ändå stå kvar med andra foten? Duktigt!

Om vi inte tar hand om våra fötter så kommer små krämpor så småningom att leta sig genom fötterna och upp i huvudet. Bokstavligen. Om vi tar hand om fötterna kommer de att bära skelettet på ett bättre sätt vilket gör att vi kan undvika vissa slitningar i knän, höfter, rygg, axlar och alltså huvudvärk. Ofta är det en krämpa som resulterar i en annan och fötterna, de får ta många stötar genom åren.

En tuggleksak för hunden kan man gärna massera fötterna med.

Rulla en studsboll under foten när du sitter vid skrivbordet gör susen mot hälsporre och masserar stora "senan" under foten, plantar fascian

Ta hand om dina fötter så går du garanterat lättare fram genom livet!



  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post273

Nyttigt och Gott

MatPratPosted by Annika 26 Jun, 2017 23:21

Gott från trädgården

Karin frågade efter mitt recept på rostade rabarberremmar som ska med på årets Måbra-vandring och här kommer det smiley Njut! Men du gör det mer om du sitter på en fjällsida och spanar ut över vidderna!

Hör du till dem som skalar rabarberna innan du ska göra paj? I så fall har jag det perfekta godiset du kan göra med skalet. Skalar du dem inte så får du väl göra det för en gångs skull (lovar dock att det blir fler än en gång).

Skär av den röda biten 10 cm längst ner på 5-6 rabarberstjälkar, att bara dra loss ”skalet” blir för tunt så ta en osthyvel och hyvla varje sida.

Blanda runt med 2-3 msk strösocker och 1 msk muskovadosocker och lägg sedan i en gryta och rör på svag värme tills sockret smält och rabarberskalen vattnar sig. Låt sjuda 1-2 minuter till.

Nu kommer JOBBET smiley

Lägg bitarna på en bakplåtsklädd plåt. Försök släta till dem vilket jag gör genom att dra dem genom min stora matpincett. Eller använd fingrarna, eller lägg bara ut dem men då torkar de sämre och skillnaden mellan tjocka och tunna gör torkningen ojämn = brännrisk.

Torka i ugn på 150grader i ca 8 min, sedan rostar du dem på 200 grader i 2-3 min.

Låt torka en stund innan du lyfter upp dem och... oj, tog de slut? Nåväl, sommaren är inte slut än så du hinner en vända till smiley









  • Comments(0)//www.friskasteg.se/#post272
Next »